Esporten fortsätter vinna mark

Det är många som har förvånats över hur populära de online games som spelas professionellt har blivit under de senaste åren. De så kallade esporterna har funnits sedan 90-talet och är idag en av de snabbast växande branscherna online. Det är numera miljontals människor som ser på matcherna, följer ligorna och vet vilka spelare och lag som är mest tippade att ta hem segern i diverse spel. Dessutom finns det en stor grupp spelare som helt livnär sig på att spela till exempel Counter Strike: Global Offensive, Call of Duty och Halo 2.

På väg att bli en ”vanlig” sport?

De flesta av oss kommer nog ihåg det ramaskri som blev när den olympiska kommittén i Los Angeles ville plocka in esporter som en officiell OS-gren, men faktum är att det i dagens läge inte är så långt borta från att bli förverkligat. Det finns många fördelar med att plocka in esporter i OS, inte minst för det ökade tittarantal som skulle dras till eventet. Det är självklart så att OS är och förblir ett av världens största sportevent, men det är ganska många som är intresserade av spel online som inte lägger ner särskilt mycket tid framför TV:n med att titta på OS, och det är den målgruppen man skulle kunna locka tillbaka om man inkluderade esporten.

 

Stora prispengar året runt

Det som framförallt har förändrats inom esporten de senaste fem åren, förutom de stadiga framsteg i spelutveckling som hela tiden pågår, är storleken på prispengarna de professionella spelarna kan plocka hem genom sina matcher. Det har gått från att vara ganska blygsamma summor på ett par hundra kronor per spelare till att bli massiva kontantpriser där spelarna kan leva ett relativt lyxigt liv på de intäkter de får. En stor fördel för de som spelar esport jämfört med fysiska sporter är att det inte finns säsonger på samma sätt, och man kan alltså få in pengar under hela året för sitt spelande.

Världskändisar skapas på rullande band

Det spelar egentligen ingen roll om man bara har tittat på några enstaka event, eller följer esporten fullt ut, de flesta känner till några av de största spelarna bara på deras användarnamn. Det är framför allt League of Legends spelaren Faker man brukar framhålla som en självklar stjärna inom esporten i stort, eftersom han drar både sponsorer, tittare och bettare till sina matcher.

 

Mer intensiva matcher

Det många som tittar på esport trycker på som en fördel gentemot annan sport är att det är intensiva, korta matcher som man kan ta del av när som helst på dygnet, året om. De flesta matcher inom de stora spelen tar runt en timme, och eftersom allt sänds live kan man vara med i spänningen i flera olika matcher under en och samma dag, det finns inte samma tidsbegränsningar som i vanliga sporter. Det är alltså mycket som talar för en ljus framtid för esporten, och framför allt som talar för att de någon gång kommer att plockas upp i traditionella sportsammanhang, något annat vore dåligt ur både ett ekonomiskt och underhållande perspektiv.